KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU TINGKATAN TIGA
BAB 1 : REKA CIPTA
- Penghasilan produk baru atau pengubahsuaian produk yang mempunyai nilai komersial dan memenuhi keperluan serta kehendak pengguna.
Proses reka cipta :
1.1 Pengenalpastian masalah
- Mengenal pasti masalah
Cth : alat tulis bersepah, sukar untuk dicari apabila diperlukan
Dokumen penting selalu hilang kerana tiada tempat simpan khas
- Mengumpul maklumat dan data
Data : maklumat terperinci mengenai sesuatu masalah.Boleh diperolehi daripada katalog, lembaran spesifikasi dan manual produk.
Cara dapatkan maklumat :
- Pengalaman sendiri
- Pembacaan dan penyelidikan
- Soal selidik
- Melayari internet
- Lawatan
- Bimbingan guru
- Pemerhatian
* rujuk jadual 1 m/s 4
- Menganalisis maklumat
* Rujuk jadual 1.2 m/s 6
Kaji kekuatan dan kelemahan produk.Buat perbandingan.
- Menyenarai idea penyelesaian masalah
- Dalam bentuk lakaran bebas projek
3 lakaran.
1.2 Pemilihan idea
- Menilai dan memilih idea yang paling sesuai
Aspek yang diambilkira :
i. Keupayaan kendiri dari segi fizikal dan kemudahan sedia ada
ii. Pengetahuan dan kemahiran sedia ada
iii. Bahan & komponen sesuai, mudah didapati, kos rendah & tidak membebankan
iv. Cara pembuatan produk mudah
v. Kepentingan produk boleh menyelesai masalah dan memenuhi keperluan pengguna
vi. Mesra alam
1.3 Perekaan projek
Proses untuk membentuk projek yang hendak dikeluarkan.
Rujuk rajah 1.5 m.s 10 ( carta alir proses perekaan projek )
- Melakar beberapa reka bentuk projek
1.4 Pemilihan reka bentuk
- Menilai dan memilih konsep reka bentuk
Faktor utama penilaian reka bentuk :
i. Fungsi - berfungsi dengan berkesan
ii. Rupa bentuk – sesuai & menarik
iii. Kesesuaian bahan – sesuai & mudah diperolehi
iv. Kaedah binaan – sesuai & mudah
v. Ketahanan – tahan lasak
vi. Kos – tidak terlalu tinggi
vii. Kemasan – sesuai & menarik
viii. Keselamatan – selamat digunakan
ix. Nilai komersial – berpotensi untuk dipasarkan
- Menbuat lukisan kerja berdasarkan lukisan unjuran ortografik
Rujuk rajah 1.8 m/s 12
1.5 Perancangan pembinaan projek
Dilakukan dengan sistematik.
- Mengenal pasti bahan dan kesesuaiannya
Sesuai dengan ketahanan projek
- Mengenal pasti dan memilih alatan
Proses | Alatan tangan yang sesuai |
Mengukur & menanda | Pita pengukur, pensel, pembaris keluli, sesiku L, tolok serong |
Memotong | Gergaji tangan, gergaji putting,gergaji lengkung halus |
Membentuk | Pahat tepi serong, kikir parut |
Mencantum | Tukul kuku kambing, tukul |
Kemasan | Berus cat, berus syelek, pengikis, penyembur cat |
- Membuat jadual kerja dan mengira kos pengeluaran
Rujuk jadual 1.4 dan 1.5 m/s 14
1.6 Pembinaan, pengujian dan pengubahsuaian projek
- Mengukur, menanda dan memotong
Gunakan alat yang sesuai
- Membina dan mencantum bahagian projek
Pembinaan tanggam, mengglu, memaku, memasang skru dan meribet.
Bahan & alatan mesti sesuai
- Memeriksa dan menguji sambungan dan pemasangan
Memastikan projek kukuh & berfungsi
- Menguji dan menilai projek
Memastikan projek berfungsi sepenuhnya.
Sebarang pengubahsuaian dilakukan pada peringkat ini.
- Membuat kemasan
Bahan ; tepung penyumbat, syelek, lekar, cat dan pelekat
Tujuan :
i. Menghasilkan permukaan licin & cantik
ii. Melindungi permukaan projek
iii. Memudahkan kerja pembersihan
iv. Selamat untuk digunakan
Bahan kemasan | Pelarut |
Syelek | Spirit metil |
Lekar & tona kayu | Thinner |
Cat licau | Turpentin |
1.7 Pendokumentasian
Dalam bentuk folio
- Mengumpul dan merekodkan maklumat berkaitan projek yang dibina
Dokumentasi : laporan lengkap secara bertulis mengenai projek yang telah disiapkan.
1. Tajuk projek atau nama produk : Rak pelbagai guna
2. Latar belakang :
i. Pernyataan masalah : Meja bersepah kerana ruang menyimpan tidak sesuai
ii. Produk sedia ada : tidak sesuai, kurang menarik dan penggunaan terhad
iii. Cadangan projek : menyediakan satu rak pelbagai guna
3. Objektif dan fungsi produk :
Menyimpan alat tulis dan kotak cakera padat
4. Deskripsi produk
i. Bahan dan komponen
- Menyenaraikan semua bahan dan komponen yang digunakan untuk membuat
produk dari segi jenis, kuantiti dan kos
produk dari segi jenis, kuantiti dan kos
ii. Jadual kerja
- Merekod aktiviti semasa pembinaan secara sistematik
iii. Lukisan kerja
- Mengandungi lukisan kerja projek yang akan dibuat & maklumat yang berkaitan
dengan pembinaan
dengan pembinaan
iv. Pembinaan
- Menyenaraikan langkah2 kerja dalam pembinaan projek
- Menyatakan jenis pengujian yang dilakukan untuk menguji pemasangan &
penyambungan
penyambungan
- Keputusan ujian perlu dilaporkan
5. Rujukan atau bibliografi
- senarai bahan rujukan
6. Lampiran
- Membuat persembahan projek
Tujuan :
- Menyatakan ciri-ciri projek seperti fungsi, jenis bahan, kos dan keistimewaan
projek
projek
- Merangkumi pengenalpastian masalah perancangan projek, pembinaanprojek,
kemasan dan pengiraan kos
- Menyatakan masalah yang dihadapi ketika menjalankan proses penghasilan
projek
- Memberi maklumat tepat dan jelas
- Menyediakan bahan-bahan yang dapat membantu persembahan dan harus
disediakan seperti gambar dan carta- Mendapatkan komen membina daripada kawan dan guru
- Memperbaiki kualiti produk
© lynjyctrz
not so interesting... should be more colorful..
ReplyDeleteBrief, Simple and easy to understand...thank you!
ReplyDeleteShow Me Your Attractive Pencil Case.
ReplyDeleteDUMB!!!
nice,,,bole ikot untk wat kat skola,,,:)
ReplyDeleteApa Kelebihan sama Kekurangan nhe projek???/
ReplyDeletekekurangan dan kelebihan???? i also need those info....!!
ReplyDelete:p
ReplyDeleteno comment
ReplyDeletei like to eat maggie xD
ReplyDeletethankzzz for your info dude
ReplyDeleteNota ringkas dan padat! Juga, dapat memudahkan saya untuk membuat kerja sekolah. Terima kasih! >.<
ReplyDeletehii
ReplyDeleteorng bgi tu kira brsyukur laa...nk dok ktuk2 apa hal!
ReplyDeleteKau ingat aq ape nak bace blog kosong mcam ni
ReplyDeleteWat la colourful skit...
kau colur la bagai kau igt org lain kesah ke blog ni kosong ke ape jnji ade kebaikan utk digunakan kalau nak colourfulllllllll sgtttt buat la blog sendiri #MENDEKKKKKK
Deleteit doesn't matter, the information is very useful and easy to comprehend. It's okay if it's not colourful, the important thing is the information that you try to give to people out there. Thank you so much for the information and please ignore negative comments above, You've done a very good job.
ReplyDeleteThank You
ReplyDeletethank uuu..❤❤❤
ReplyDeleteWhat the hell you guys haters !!!
ReplyDeletePeople do notes for you just cherish larh !!
Talk so much bad things for what !
The notes is very excellent by the way. :)
Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog cikgu 😀. Sekadar berkongsi nota ringkas yang cikgu guna di kelas. Maaf kalau tak memuaskan, tak sempat nak edit. Adik2 boleh kunjungi blog khb lain untuk dapatkan info yang lebih baik. Sebarang kekurangan akan diperbaiki dari semasa ke semasa. Thanks again 😊
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletemohon copy sbgai pnduan untuk pt3
ReplyDelete????? tak faham apapun
ReplyDeletethe information is very useful thanks.
ReplyDeleteSangat memuaskan... Terima kasih..
ReplyDeleteboleh bagi contoh ayat masalah tak?
ReplyDeleteOk laa . Dpt jdi pnduan untuk buat nota . Btw tq .😋
ReplyDeleteOk laa . Dpt jdi pnduan untuk buat nota . Btw tq .😋
ReplyDeleteblg bagi cth ayt mslh x??thnks...
ReplyDelete